Bak kulissene – hvordan inkassobyråene drar nytte av IT og fersk teknologi

I motsetning til hva mange kanskje tror, så er ikke inkassobyråer den store stygge ulven som kommer og tar pengene mens vi skrikende må gi slipp på dem. De er faktisk firmaer som har alt å vinne på å tilby hjelp med gjeld til “kundene sine”, og de gjør alt de kan for å skape en løsning som er til fordel for begge parter – både fordringshaveren (som skal ha pengene) og skyldneren (som skal betale pengene).

Faktisk vil vi gå så langt som å si at det er mye vi kan lære av hvordan inkassobyråene drar nytte av IT og fersk teknologi. Velkommen til episode 1 av vår nye serie “bak kulissene”, hvor vi ser hvordan ulike byråer drar nytte av IT for å vokse.

La oss ta en liten (og eksklusiv) tur bak kulissene i inkassoverden. 

Terskelen for informasjon er senket

En av de desidert viktigste utviklingene som har gjort det enklere å drive i inkassobransjen er internett. Før måtte man drive all aktivitet med brevsending, fysiske møter, og telefonsamtaler. Det var også veldig få som visste hvordan de kunne lære mer om inkassoprosessen, hvorfor de har fått inkassovarsel, og hvordan de kommer seg ut av inkassogjeld. 

Nå kan man, med bare noen enkle søk, lære stort sett alt man trenger å lære hvis man står i en ugunstig situasjon. I tillegg kan man få raskere og mer effektiv hjelp av inkassoselskap. 

Smartere løsninger

Ettersom at det alltid vil være folk i gjeldproblemer, strever inkassoselskap stadig for forbedre tjenestene sine og tilby raskere hjelp. De er derfor avhengig av raske systemer, og sier at samarbeid med andre teknologi- og fintech-selskaper er essensielt for utviklingen som skjer innen bransjen. 

Med smarte inkassotjenester som bl.a. Svea tilbyr, har det blitt mye enklere å hjelpe folk med betalingsproblemene sine. Inkassobyråene samarbeider også tettere med banker enn noen gang via f.eks. delte CRM løsninger, da det er vinn-vinn for hver sak de klarer å rydde opp i (red.adm. ofte er det bankene som står bak inkassosaker). 

Da begge parter (både de som står bak kravet og de som har i oppgave å kreve det inn), samarbeider, skaper det rom for delvis kreative løsninger som tidligere ikke var mulig. Et eksempel på dette er når man løser en sak ved hjelp av et omstartslån, som er en form for refinansiering hvor gjeld samles og inkassokrav blir slettet (banken konsoliderer gjelden og inkassobyrået løser en sak. Vinn-vinn situasjon som tidligere ikke trolig ville skjedd uten delt CRM løsning). 

Ser fremover

Det er altså klart at det ikke bare er de store teknologi-gigantene som Apple og Google som drar nytte av IT og fersk teknologi. I stedet ser vi en grunnleggende omveltning i retning av at alle slags selskaper og tjenester prøver å finne ut hvordan de kan få best mulig nytte ut av de nye verktøyene som blir tilgjengelig.

Enten vi snakker om inkassoselskaper, klesbutikker, rørleggere, leger, eller banker, så åpner informasjonsteknologi opp for løsninger man før ikke trodde var mulig.

Ser din bedrift etter nye IT systemer?

Ta kontakt for et uforpliktende tilbud.